FAQ - Vi svarar på vanliga frågor om beställningar, investering etc.

FAQ

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om våra tjänster. Hittar du inte svaret på din fråga i listan kan du alltid kontakta oss så hjälper vi dig.

hand håller i en återvunnen guldtacka

Besök och beställningar

Kan man komma till er besöksadress och handla på plats?

Nej, vi har inte längre någon butik. Vi tar endast emot förhandsbeställningar minst 1 timme innan ankomst. Är du kund hos oss är du välkommen att boka en tid för att kolla in våra produkter i vårt showroom.

Finns parkering?

Vi erbjuder våra kunder gratis parkering i garaget i samma byggnad. Sväng höger när du kommit ned, platserna är märkta med NSG.

Inom vilket område kan man önska budleverans?

Inom Storstockholm finns möjligheten att få sin beställning levererad med bud. Kontakta oss för pris till just din adress.

Kan ni hålla på en order så kanske jag lägger till något under morgondagen?

Nej, vi önskar att du gör beställningen med detsamma.

Tips: Lägg in de varor du önskar beställa i varukorgen utan att genomföra beställningen. När du sedan vill lägga till något så gör du det i din redan påbörjade varukorg. När du är nöjd så går du vidare och slutför beställningen.

Hur returnerar jag en produkt?

Maila info@nsg.se och uppge ordernummer, artikelnummer som returen avser samt returorsak, så återkommer vi till dig.

Jag saknar mer utförlig information och/eller fler bilder på en del artiklar, går det att ordna?

Kontakta oss om vilken produkt eller produktkategori det gäller så försöker vi besvara dig med mer utförlig information.

Vilka mått av särskilda plåtar kan man beställa?

Information om vilka mått som går att beställa finner man i webbshoppen inne på produkten i fråga.

Utför ni tjänster som exempelvis gjutning eller lödning av halvfabrikat?

Vi erbjuder inga sådana tjänster men kontakta gärna oss för att få eventuella tips på vart man kan vända sig.

Jag saknar fakturan på en beställning, vad gör jag?

Maila info@nsg.se och efterfråga din faktura, ange gärna ordernummer samt kundnummer i ditt mail.

Kan jag få min kreditnota utbetald?

Ja, meddela oss om du vill få en kreditnota utbetald. Har du inte ett registrerat bankkonto hos oss, skicka in ett kontobevis (begärs ut från banken) i samband med begärd utbetalning.

Frågor om metallkonto

Hur mycket har jag på mitt metallkonto?

Du kan se ditt utgående saldo på din senaste faktura, alternativt kontakta oss.

Går det bra att sälja från metallkonto till dagens fix?

För att sälja till dagens fixpris måste du meddela oss senast kl. 11.00 samma dag. 

Återvinning av skrot

Hur skickar jag mitt restmaterial till er?

Du kan enkelt skicka in guldskrot, silverskrot, platinaskrot, palladiumskrot och krätz i en skrotburk eller fat som vi skickar till dig kostnadsfritt. För återvinning av kemikalier krävs särskild hantering, kontakta oss för mer information! Beställ din skrotburk eller fat här!

Hur mycket material kan jag skicka i en skrotburk?

Kontakta oss för vidare information.

Hur säkert är det att skicka skrot till er?

Du kan vara trygg i att skicka in ditt metallskrot till oss. Därför är alla leveranser fullt försäkrade från att försändelsen skickats från dig när du använder dig av våra behållare och returfraktsedlar.

Vad är skillnaden mellan burk och fat?

Den lilla behållaren kallas burk och den lämpar sig bäst för smycken, tandguld, mindre metallskrot m.m. Fat lämpar sig för större föremål så som silverskrot och krätz. Du kan välja mellan 30 liter och 60 liter. 

Min fraktsedel har löpt ut, hur får jag en ny?

Du kan enkelt beställa en ny här!

Vad kommer jag att få betala i analys- och affineringskostnad på det jag skickar in till er?

Kontakta oss så informerar vi om aktuella priser.

Varför ska jag återvinna? 

Det krävs mindre energi, utsläpp och resurser att återvinna smycken, metallskrot och krätz, än den faktiska gruvdriften. Affineringsprocessen är likt ett evigt kretslopp där ädelmetallerna återanvänds om och om igen. Genom att återvinna ditt restmaterial är du med och bidrar till en hållbar ädelmetallbransch.

Investera i ädelmetaller

Vad är priset på guld idag?

Under nsg.se/dagsnoteringar kan du följa guldprisets utveckling från dag till dag. 

Vad kostar en guldtacka just nu?

För dagsaktuellt pris på våra investeringstackor, vänligen besök nsginvest.se

Hur köper jag en investeringstacka?

Du kan enkelt köpa en investeringstacka i vår webbshop nsginvest.se

Varför ska jag investera i guld eller silver?

  • Guld är bäst i klassen som värdebevarare över en längre tid
  • Investeringsguld är momsbefriat
  • Guld och silver är båda ett skydd mot inflation
  • Guld och silver är båda en bra hävstång i portföljen
  • Silver spås potentiellt få en ökad efterfrågan framöver

Se mer på nsg.se/investering

Vad är en cirkulerad tacka?

En cirkulerad tacka innebär att den inte är ny från fabrik samt att förpackningen kan vara bruten.