Att vara ett kreditvärdigt företag är ett bevis på att företaget är stabilt, har nöjda kunder samt arbetar med bra leverantörer. Vi kan nu stolt meddela att vi uppnått nivån brons, vilket innebär att vi haft detta kreditbetyg i fem år i rad. Hur kommer det sig att vi lyckats med detta? NSG:s ekonomichef berättar:

Vad är det som gör att ni har fått högsta kreditbetyg flera år i rad?

– Vi på NSG har fått en utmärkelse av Bisnode om bra kreditvärdighet då vårt resultat har varit positivt flera år i rad. Vilket vi tycker är jättekul, säger Tiina Tikka, Ekonomichef på NSG.

– Vi har ju fått AAA för att vi uppfyllt dom höga krav som Bisnode har. Skickligheten i vårt arbete har varit att på ett framgångsrikt sätt, över tid, utveckla NSG utan att göra avkall på den finansiella trygghet som AAA kräver.

För oss är rutiner A och O, då det bygger grunden för att vi får in betalningar och i vår tur även kan betala fakturor i tid och då undvika betalningsanmärkningar. Det är viktigt för oss att ha högsta kreditvärdighet som speglar vårt hårda arbete för att möjliggöra ett tryggt samarbete med våra kunder. Vi strävar även efter att ha en bra kundkontakt. Det avser allt ifrån att svara på kundernas frågor till att ge en bra och god service.

Vad är nyckeln för att bibehålla en trygg ekonomi i en pandemi?

– Kommunikation, tillit och bra samarbete är våra ledord för att bibehålla en trygg ekonomi.

Vi hade redan innan pandemin en bra kommunikation med våra kunder, vilket vi ser har fortsatt under pandemin. På så sätt har vi, i den mån vi kunnat hjälpa till med till exempel avbetalningsplaner eller ändrade betalvillkor för att säkerställa att vi får in betalningarna.

Skulle man veta om vilka utmaningar som dyker upp skulle det vara väldigt enkelt att driva bolag. Utmaningar kommer, vissa större än andra som till exempel Covid-19. Så vår melodi är att spara i goda tider och satsa i svåra. Att inte överspendera när det går lätt är vår nyckel för att stå stadigt i motgångar, avslutar Tiina Tikka.